Projektet syftar till att ge ungdomar över 13 år en grundläggande förståelse för programmering och datavetenskap. Genom workshops får deltagarna arbeta med digitalt skapande i en lärmiljö som uppmuntrar kreativitet och problemlösning. Ett särskilt fokus ligger på att inkludera grupper som traditionellt är underrepresenterade inom teknik, som flickor och ungdomar från socioekonomiskt utsatta områden.
Innehåll och upplägg
Under projektet får deltagarna bland annat lära sig att programmera genom spelutveckling i Roblox Studio. Målet är att de ska gå från att vara användare av digitala verktyg till att själva skapa innehåll. Genom ett praktiskt och engagerande upplägg får de en inblick i framtidens yrken inom IT och teknik.
Långsiktig påverkan
Genom att öka intresset för digitala färdigheter bidrar projektet till att stärka Värmlands kompetensförsörjning och skapa fler möjligheter för unga att välja en framtid inom teknikbranschen.
Projektperiod: 9 december 2024 – 7 april 2025